Thursday 15 August 2013

MENGELAT MASA KERJA. BERKAT KE GAJI KITA?

Assalammualaikum w.b.t.

Korang tau tak ape maksud mengelat? Aku nak cari ayat yang sesuai pun sampai pening2 kepala. mengelat tu macam ko mengular jugaklah.. ehh..betul ker? betul la kot..hehehe

Bos lama aku pernah bagitau, kalau nak ke mana-mana kena bagitau dia kecuali kalau nak melepas, walaupun gaji aku dibayar termasuk sekali dengan time aku masuk toilet (Kalau kat luar masuk toilet pon bayar ok..) tu tak masuk lagi time aku berborak, berFB, mengular, berblog  bagai (statement Jujur). Bak kata bos lama aku gak, yang penting kerja ko siap n perfect (make sure bos cek dulu). Lepas tu, ko nak buat pe, buatlah..Janji ko ada kat tempat. Berkat atau tak gaji yang ko dapat, jangan dipertikai. Itu bahagian masing2.Antara ko nak buat atau tak nak buat je.

hoi senah, mak ko sihat?mak aku sihat....mak nya si kiah tu sihat tak senah? aku rasa tak sihat je sekarang ni. ko sihat tak senah? (kepoci)
 pict by google

Nanti adalah macam-macam yang terkurang masa korang dah dapat gaji. duit korang tetibe banyak keluar bulan tu bayar macam-macam.. alih2, tinggal ciput je balance.. mungkin tu lah 'zakat' yang harus aku 'bayar' bile memikirkan perkara-perkara melekakan yang pernah aku buat masa waktu bekerja.

Realitinya, mungkin korang pernah buat lebih daripada tu. Bukan setakat mengular dalam office, Keluar office awal before lunch hour. after lunch hour pun ko masuk lambat jugak. lunch hour 1jam jadi 3,4 jam. macam office tu ko punya. Kalau lambat 15minit tu boleh accept lah..Tak tau nak salahkan siapa. pucuk pangkalnya diri sendiri. Nak suruh ketua pantau pun tak boleh kalau ko sendiri dah memang macamtu sejak azali lagi...opsss....terlebih sudah! Sekali sekala tu mungkin boleh diterima. Kalau dah hari-hari tu dah kira parah tu. kerja sendiri je kat rumah bungkus kerepek. Duit masyuk jugak. Sambil2 tu boleh landing, baring2 then tido. takde siapa marah ko, takde siapa nak makan hati. ye tak...

Jadual biasa kalau kat office..lalalala... ko hado??
pict by google

Korang ada buat table kerja Tak? Aku plak, kalau nak buat jadual pun, aku rasa senarai kerja aku tak berubah. Hari-hari buat kerja yang sama,  kuantiti banyak sikit je. just buat  note tampal kat white board, remind ape yang sepatutnye aku buat hari esoknya. Kalau korang tengah free, takde kerja ape yang korang buat? honestly, aku buka internet then, baca blog orang, gosip artis.. hahaha..

Pada yang dah berkeluarga tu, beringatlah dengan setiap apa yang kita lakukan. Samada halal atau haram, akan mengalir dalam darah keluarga kita. jadi darah daging lagi. Fikirlah sebelum berbuat sesuatu.

peace yaww!

2 comments:

Unknown said...

hehhee...
haluuuuu bebeh!

miss shuwa said...

Haluha..welkem.....